ZE STATUTU PRZEDSZKOLA

 

Rozdział II
CELE  I  ZADANIA  PRZEDSZKOLA

§ 2

 

Przedszkole realizuje cele i zadania w duchu wartości i zasad przekazywanych przez Kościół Katolicki, a w szczególności:

1.
Wspomaga indywidualny i wszechstronny rozwój dziecka poprzez:
  • rozpoznawanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci,
  • stwarzanie warunków edukacyjnych dostosowanych do rozwoju, dyspozycji i cech dziecka,
  • wspieranie samodzielnych działań dziecka,
  • pracę z dzieckiem zdolnym i przejawiającym szczególne potrzeby opiekuńcze i wychowawcze,
  • wspieranie dziecka w odnajdywaniu swego miejsca w grupie rówieśniczej
    i nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z innymi osobami,
  • stwarzanie warunków do podejmowania działań twórczych i artystycznych,
  • tworzenie warunków do przeżywania przez dziecko satysfakcji
    z własnego działania i osiąganych sukcesów.
2.
Organizuje udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez:
  • prowadzenie obserwacji dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • współpracę z psychologiem, pedagogiem i logopedą,
  • respektowanie orzeczeń, wskazań specjalistów z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
  • prowadzenie działań stymulacyjnych.
3.
Podtrzymuje tożsamość narodową dzieci, uczy miłości do Boga
i Ojczyzny poprzez:
  • budowanie poczucia przynależności dziecka do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów  i tradycji,
  • budzenie postawy patriotyzmu m.in. poprzez zapoznawanie z historią
    i symbolami narodowymi,
  • organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i religijnym,
  • dbanie o kulturę języka polskiego,
  • rozwijanie wrażliwości moralnej, świadomości religijnej,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych i chrześcijańskich,
  • tworzenie warunków sprzyjających okazywaniu czynnej miłości Bogu
    i bliźniemu,
  • tworzenie tradycji przedszkola.
4.
Sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości placówki poprzez:
  • tworzenie atmosfery miłości, akceptacji i bezpieczeństwa,
  • uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo,
  • podtrzymywanie działań sprzyjających promocji i ochronie zdrowia,
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenie zachowań służących
    i zagrażających zdrowiu,
  • stwarzanie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
  • organizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola zgodnie
    z odrębnymi przepisami,
  • zapewnienie dzieciom opieki oraz możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb emocjonalnych, poznawczych i społecznych oraz ochrona jego więzi emocjonalnych.
  • zachęcanie do wyrażania własnych myśli i uczuć.
5.
Wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka poprzez:
  • troskę o bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka,
  • zapoznanie rodziców z zadaniami wychowawczo - dydaktycznymi,
  • rozmowy indywidualne podczas których udziela bieżących informacji
    o rozwoju i postępach dziecka,
  • spotkania  i konferencje dla rodziców,
  • prowadzenie zajęć otwartych,
  • umożliwienie rodzicom zapoznania się z literaturą i czasopismami
    podejmującymi zagadnienia związane z wychowaniem dziecka,
  • organizowanie w miarę możliwości stałej lub doraźnej pomocy materialnej.
6.
Przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez:
  • prowadzenie zajęć dydaktyczno - wychowawczych,
  • systematyczną obserwację i diagnozę,
  • kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie zrozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej,
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
  • umożliwienie dzieciom poznania środowiska szkolnego - nawiązanie
    i kontynuowanie współpracy ze szkołą podstawową.

 

 

Rozdział VII.
PRAWA  I  OBOWIĄZKI  DZIECKA

§ 22

1.
Dziecko, w czasie pobytu w przedszkolu, ma prawo do warunków zapewniających mu bezpieczeństwo i dobre samopoczucie oraz pełny i harmonijny rozwój jego osobowości.

2.
Każde dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego
    i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  • wychowania w duchu wartości chrześcijańskich, przy zachowaniu szacunku dla dzieci pochodzących z odmiennych warunków wychowawczych
    w rodzinie,
  • szacunku dla wszystkich jego potrzeb,
  • odpoczynku, zabawy i wyboru partnera zabawy,
  • aktywnego kształtowania własnej osobowości,
  • poszanowania własności,
  • otrzymywania pomocy od dorosłych,
  • zdrowego żywienia.

 

§ 23

1.
Do obowiązków dziecka należy:
  • uczenie się reguł współżycia w grupie,
  • wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości,
  • podporządkowanie się poleceniom nauczyciela,
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ustalonych w przedszkolu,
  • szanowanie wyposażenia przedszkola i wytworów innych dzieci,
  • przestrzeganie zasad higieny osobistej.

§ 24

1.
Dyrektor w drodze decyzji może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
  • systematycznego zalegania z opłatami za pobyt dziecka w przedszkolu, gdy warunki materialne rodziny nie upoważniają do korzystania z zapomóg
    i zwolnień,
  • uzyskania opinii specjalisty stwierdzającej, że dziecko nie może przebywać
    w grupie dzieci zdrowych, w oddziale ogólnodostępnym.
2.
Możliwość skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w ciągu roku szkolnego obejmuje dzieci do 5 roku życia. Nie można skreślić z listy dziecka 6 - letniego ze względu na obowiązek rocznego przygotowania do szkoły.

 

Rozdział VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

§ 25

1.
Między rodzicami (prawnymi opiekunami) i przedszkolem istnieje współpraca   w sprawach dotyczących wychowania
i nauczania dzieci.

2.
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
  • zebrania plenarne i grupowe,
  • konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami, psychologiem  i pedagogiem,
  • "kąciki" dla rodziców,
  • zajęcia otwarte.

§ 26

1.
Rodzice mają w szczególności prawo do :
  • rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,
  • pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę
    psychologiczno-pedagogiczną,
  • pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem i logopedą,
  • zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola.
2.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :
  • przestrzeganie niniejszego statutu,
  • udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
  • przyprowadzanie i punktualne odbieranie dziecka z przedszkola lub upoważnioną  na piśmie przez nich  osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
  • zapewnienie regularnego uczęszczania na zajęcia dziecku objętemu rocznym przygotowaniem szkolnym,
  • informowanie na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerów telefonów kontaktowych itp.,
  • regularne kontaktowanie się z nauczycielami.
3.
Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 10 dni oraz po każdej chorobie zakaźnej rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego
o zdrowiu dziecka, zezwalającego na kontakty z innymi dziećmi.

4.
W przedszkolu nie stosuje się wobec dziecka zabiegów lekarskich. W wyjątkowych przypadkach wyłącznie po pisemnym oświadczeniu rodziców.

5.
Przedszkole współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym:
  • sporządza opinię o dziecku kierowanym do badań,
  • kieruje wychowanków na badania psychologiczno-pedagogiczne,
  • realizuje orzeczenia i wskazania poradni psychologiczno-pedagogicznej.


Pobierz statut